Adres

Telefoon
Mobiel
E-mail
Melkpad 14
3741 TK Baarn
+31 35-5885484
+31 6-22603240
steven.kuiper@kbja.nl

In de media

00-2014: Byd wint schiphol-contract: 35 volledig elektrische bussen voor passagiersvervoer

BYD elektrische bussen

De snelgroeiende automotive leverancier BYD heeft een grote opdracht binnengehaald. Het bedrijf is verkozen tot leverancier van een nieuwe vloot elektrische bussen om passagiers te vervoeren tussen de terminals en de vliegtuigen op de grote Europese luchthaven Amsterdam Schiphol. De uitstootvrije BYD eBus-modellen, die vanaf juli 2014 zullen worden ingezet, vervangen een verouderde vloot gespecialiseerde bussen met conventionele motoren.

Het SUBSS-project (SUstainable BusSystem Schipol) heeft tot doel een nieuwe generatie uitstootvrije airside transfervoertuigen te leveren die het imago van de luchthaven onder passagiers en luchtvaartmaatschappijen zullen verbeteren, onderhoud en kosten van bussen zullen terugdringen en de luchtkwaliteit zullen verbeteren door de uitstoot van CO2 en NOx te verminderen.

De bestelling, verkregen door een competitief aanbestedingsproces en onder intense druk van vier andere gevestigde spelers, is een grote overwinning voor BYD omdat de leidende positie van Amsterdam, de stad tot een rolmodel maakt in de luchthavenwereld. Alle Europese luchthavens staan onder druk om schadelijke uitstoot te verminderen.

De BYD eBus is een bewezen, fullsize enkeldeks bus die meer dan 17 miljoen kilometer heeft gemaakt met het vervoer van passagiers en die getest is in grote steden in heel Europa.

BYD, dat zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam heeft, introduceert een breed gamma volledig elektrische voertuigen, waaronder bussen en taxi’s, als onderdeel van zijn programma ‘Green City Solutions’. Al deze voertuigen maken gebruik van de geavanceerde en milieuvriendelijke ijzerfosfaat Fe-accu’s van het bedrijf als krachtbron.

Jos Nijhuis, CEO & President Schiphol Group: "Schiphol is de eerste luchthaven in de wereld die busvervoer op het vliegveld elektrisch maakt. Na een Europese openbare aanbesteding is de opdracht gegund aan het beste voorstel in termen van kwaliteit, energie-prestaties en prijs. De overstap naar elektrische bussen zal ons helpen om een gezondere en meer aangename omgeving voor reizigers en medewerkers te creëren. De bussen zullen vanaf 2014 worden ingezet, waardoor het vervoer naar de luchthaven milieuvriendelijker en duurzamer zal worden."

“Het winnen van dit contract is een cruciale stap in ons programma om uitstootvrij openbaar vervoer te verwezenlijken”, aldus Isbrand Ho, Managing Director van BYD Europe. “We hebben dit contract binnengehaald dankzij de kracht van onze bewezen technologie en het feit dat wij dit tienjarige contract kunnen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat dit belangrijke contract andere busbedrijven – binnen en buiten de luchthavenwereld – zal doen inzien dat we aan hun eisen kunnen voldoen.”

De motivatie achter het Schipol SUBSS-project is complex. Enkele van de huidige bussen naderen het einde van hun technische levensduur, vooral vanwege slijtage aan de brandstofmotoren die zelden de optimale bedrijfstemperaturen behalen tijdens de korte ritjes van terminal naar vliegtuig. Dit resulteert in hoge onderhoudskosten en veel uitstoot. Onderzoek toont aan dat passagiers het inademen van uitlaatgassen onprettig vinden. De huidige bussen, 14 meter lang en 2,7 meter breed, zijn ook te groot voor de airside infrastructuur van Schiphol, wat regelmatig leidt tot onopzettelijke schade.

De uitstootvrije BYD eBus is twaalf meter lang, even lang als de bussen binnen het openbaar vervoer.

Comfortabele ritten en brandstofbesparing
De BYD eBus biedt vele voordelen; niet alleen voor het milieu maar ook voor het openbaar vervoer en het busbedrijf. Hij stoot geen schadelijke gassen uit en is bovendien uitermate stil. Daarnaast zorgt hij voor een comfortabele rit zonder de trillingen, schokken en geluiden die conventionele bussen met verbrandingsmotoren wel produceren.

Uitstootvrij
De BYD eBus is een volledig elektrisch voertuig. Hij stoot geen schadelijke gassen uit. Deze volledig elektrische oplossing geeft de bus voldoende bereik, ongeacht de rijomstandigheden.
De BYD eBus is een uniek voertuig. Hij is vanaf het begin af aan gebouwd als een volledig elektrische bus en niet als een omgebouwde conventionele bus met elektromotor. Bovendien beschikt hij over een optimale gewichtsverdeling dankzij slim gebruik van het gewicht van de accu en daarom rijdt hij ook zo goed. De eBus is ook uitgerust met een goed ontwikkeld systeem voor energieterugwinning, zodat de accu tijdens het remmen opgeladen wordt.

250 km op één acculading
De BYD eBus heeft een bereik van 250 km op één acculading, zelfs in zwaar stadsverkeer. Dit cijfer zou echter wel eens onderschat kunnen zijn; bij een recente testrit in Polen behaalde de bus 310 km nadat slechts 60% van de accucapaciteit gebruikt was.

Volledig elektrische bussen van BYD zijn al sinds 2011 in gebruik in het openbaar vervoer. In China zijn al 1.000 van zulke bussen gebouwd. In Shenzhen hebben 200 elektrische bussen van BYD samen al 17 miljoen kilometer gereden tijdens het vervoeren van passagiers. In het eerste kwartaal van 2013 ontving de eBus van BYD volledige Europese typegoedkeuring. Daardoor kon het bedrijf starten met de verkoop van bussen op de Europese markt. De Nederlandse provincie Friesland is de eerste regio in Europa waar de elektrische bussen van BYD in gebruik zijn genomen.

BYD eBus
De eBus, gebouwd door BYD, is de eerste volledig elektrische bus aangedreven door een ijzerfosfaataccu ter wereld. Op dit moment zijn er meer dan 150 eBussen van BYD in gebruik voor het vervoeren van passagiers – meer dan welk ander merk dan ook. De eBus van BYD is twaalf meter lang en is speciaal ontworpen met passagierscomfort in gedachten. Dankzij de technologisch geavanceerde en speciaal ontworpen wielnaafmotor en de elektronisch aangestuurde luchtvering kan de bus beschikken over een uitzonderlijk lage vloer, meerdere deuropties en genoeg vloeroppervlak voor eenvoudige toegang voor passagiers.

De indrukwekkende voorruit beslaat twee derde van de voorkant van de bus voor optimaal zicht en veiligheid. De carrosserie van de bus heeft een elegante uitstraling, terwijl het interieur een gevoel van kwaliteit uitstraalt met instelbare bestuurdersstoel, duurzame passagiersstoelen en zorgvuldig ontworpen geluidsisolatie die het interieur muisstil houdt.

De volledig elektrische bus van BYD beschikt over veel geavanceerde technologieën die zijn ontwikkeld door de 15.000 engineers van BYD en zijn R&D-team. De ijzerfosfaataccu, of ‘Fe-accu’, van de BYD eBus is bijvoorbeeld veilig en niet-vervuilend: de materialen in de accu zijn recyclebaar of kunnen veilig verwijderd worden.

BYD eBus-project
BYD heeft bestellingen ontvangen uit China, Nederland, Finland, Denemarken, Uruguay, Canada en de Verenigde Staten. De BYD elektrische bus is ook succesvol getest in veel Europese steden, waaronder Madrid, Barcelona, Budapest, Salzburg, etc. De 200 elektrische bussen in Shenzhen (China) alleen al hadden eind maart 2013 meer dan 15 miljoen kilometer gereden.

Kenmerken BYD eBus
Milieuvriendelijk

  • Geen directe uitstoot
  • Stil
  • Recyclebare Fe-accu: geen giftige elektrolyten of zware metalen

Geavanceerde technologie

  • Regeneratief remmen
  • Wielnaafmotor
  • Fe-accu
  • Eenvoudig opladen
  • Volledig opgeladen in 5 uur

Groot bereik

  • De BYD eBus heeft een bereik van 250 km op één lading in het stadsverkeer

Veiligheid

  • Unibody-constructie
  • Schijfremmen bij alle wielen
  • ABS en ASR

Passagiersgericht ontwerp

  • Ruim interieur met lage instap
  • Speciale oprit voor rolstoeltoegang
  • Passagierscabine zonder traptreden

Wielnaafmotor
De intern ontwikkelde achteras van de BYD eBus vormt het technologische hart van de elektrische bussen van BYD. De wielnaafmotor en het regeneratief remsysteem zijn geïntegreerd in de achteras, die tegelijkertijd uitzonderlijk comfort biedt voor de passagiers.

In vergelijking met een conventionele motor heeft het achterassysteem geen versnellingsbak, geen transmissieas en geen differentieel, en daarom kan BYD het gewicht van de bus met 300 kg terugdringen en veel ruimte besparen. Dankzij het revolutionaire design wordt het vermogen van de motor rechtstreeks overgebracht op de aandrijfwielen. Ook zijn er significante verbeteringen omtrent de efficiency van de aandrijving, is de bus stiller en trilt hij minder.

Oplaadmogelijkheden
De AC-oplaadtechnologie aan boord, ontwikkeld door BYD, is uniek voor de elektrische bus. De BYD eBus wordt in slechts vijf uur volledig opgeladen.

Aangezien het AC-oplaadsysteem direct verbonden is met het stroomnet, kan het niet alleen de accu opladen, maar kan in noodgevallen ook stroom worden teruggeleverd aan het net, bijvoorbeeld tijdens een stroomstoring.

Voordelen van het AC-oplaadsysteem:

  1. Onafhankelijk van oplaadstations.
  2. Oplaadbox is veel kleiner, lichter en handiger om te vervoeren dan een conventionele oplaadkast.
  3. Lage onderhoudskosten.
  4. Geschikt voor verscheidene locaties; eenvoudig te bedienen.
  5. Opladen is zowel veilig als schoon; de oplaadbox kan zonder risico op uitstoot van waterstofgas in een gebouw geïnstalleerd worden.
  6. Busbedrijven wordt aangeraden om te profiteren van daluren en de bussen ’s avonds op te laden om de druk op het stroomnet terug te dringen.
  7. Elektriciteit van de accu kan worden teruggeleverd aan het net, bijvoorbeeld als noodstroomvoorziening.
  8. AC-oplaadsysteem is kosteneffectiever dan een DC-oplaadsysteem.

 

Terug naar het overzicht

Opdrachtgevers:

Aalssen ABS Autoherstel Branche partners BYD Chambre Française de Commerce et d’Industrie aux Pays-Bas (Franse Kamer van Koophandel in Nederland) Delavit Detroit Electric Dunnebiet Print Exceltise Fiat Honda KIA Motors Kneppers Zoetermeer Liberty Otoparts Nissan Nederland Novateq Promoteq Qink RAI vereniging RDC RDCe Renault Nederland van Soest en Dolman SVO Rail UMCG